Medtronic, een maker van pacemakers, kocht onlangs 4.500 iPads.
Collega-fabrikant Boston Scientific bestelde er 2.000 en Zimmer, maker van
orthopedische producten, plaatste een order voor 1.000 stuks.

Al deze fabrikanten van medische apparatuur gebruiken de tablets voor hun
verkopers. Die reizen stad en land af om artsen en specialisten te
overtuigen van hun prachtige producten.

Marketing-gadget
De iPad blijkt daarbij een ideaal hulpmiddel: waar de drukbezette medici
anders moesten wachten tot de verkoper z’n laptop en presentatiesoftware aan
de praat had, hebben ze nu in luttele seconden toegang tot kek ogende
presentaties en filmpjes.

De iPad blijkt zo voor Apple een ideaal breekijzer om de zakelijke markt te
veroveren met computers. Zelfs Wall Street omarmt nu de Californische
elektronicamaker: JP Morgan heeft er eentje gegeven aan al z’n investment
managers, zo werd begin december bekend. Zij gebruiken het apparaat vooral
voor email en agendabeheer.

De Financial Times geeft 1.800 iPads weg als kerstcadeau aan al z’n
medewerkers.

Aanval op Blackberry
Grote potentiële verliezer is Research in Motion, de maker van de Blackberry
die zo populair was en is in het bedrijfsleven. Het bedrijf kondigde in
september de PlayBook aan, een tablet die iets kleiner is dan de iPad, maar
wel beschikt over een camera en Bluetooth. Het apparaat moet begin 2011 op
de markt komen.

(Zie deze
slideshow
voor een overzicht van iPad-concurrenten)

RIM heeft twee grote nadelen: het bedrijf komt rijkelijk laat met z'n eigen
tablet en het mist de machtige positie die Apple inmiddels inneemt met z'n
250.000 apps. Bedrijven, van bank tot loterij, struikelen nu over elkaar om
een leuke app voor de iPad uit te brengen - als ze er al niet een hadden
voor de iPhone.

De marketeers van die bedrijven raken zo volledigd vertrouwd met de
Apple-producten. Dan is de stap om deze zelf ook zakelijk te gebruiken gauw
gemaakt.

Google komt nog
En Google dan? Android, Google's besturingssysteem, maakt een razendsnelle
opmars onder de mobiele telefoons en heeft eind dit jaar naar verwachting
een groter marktaandeel dan Apple's OS en RIM. Het aantal apps voor Android
neemt al even snel toe.

De Samsung Galaxy, een iPadconcurrent, draait ook op Android. Google kondigde
de afgelopen dagen ook een eigen tablet aan die op Android draait.

Maar het bedrijf werkt ook aan Chrome OS, een besturingssysteem voor pc's dat
midden volgend jaar op de markt moet komen. Het vormt een regelrechte aanval
op Microsofts dominantie.

Hoe die verschillende besturingssystemen van Google met elkaar omgaan, is nog
niet duidelijk. Google heeft wel als filosofie dat gebruikers alles op het
web doen, ongeacht hun apparaat.

Eén ding is duidelijk: de hardware- en softwaregiganten Apple, Google,
Microsoft om er een paar te noemen, concurreren steeds feller met elkaar. Op
vele fronten. De winnaars staan nog lang niet vast.

Lees ook:

De populairste kantoor apps voor de iPad

Samsung en Toshiba klaar voor aanval op iPad

De iPad en andere achteruitgang

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl